Телепередача "Запорожский вектор" Телепередача "Символы Запорожья"
выходит на телеканале "Запоріжжя": выходит на телеканале "МТМ":
каждый Понедельник в 20:20 каждую вторую и четвертую недели месяца по Понедельникам в 20:00
повтор - Воскресенье в 9:30 повтор - вторник в 7:30, второй повтор - суббота 20:00
QR-код установлен под патронатом
Александра Богуслаева!
У південній частині острова Хортиця вже понад 15 років існує реставраційний музей, у якому зберігаються човни та артефакти, підняті з дна Дніпра гідроархеологами Національного заповідника.
Переважна більшість знахідок пов'язана з добою російсько-турецької війни 1735-39 років, у якій безпосередню брали участь запорозькі козаки на чолі із кошовим Іваном Малашевичем. У цей період на острові Хортиця, острові Байда та в урочищі Вирва існувала суднобудівна верф, а в акваторії Дніпра було сформовано Дніпровську флотилію, яка складалася із 400 суден різного типу. Через сувору зиму 1738 року та епідемію чуми за флотилією не здійснювався належний контроль, внаслідок чого багато з цих кораблів затонули.
Найбільш важливі знахідки запорізьких гідроархеологів:
Козацький човен XVIIIстоліття (“Чайка”)
Човен знайдений співробітником Національного заповідника «Хортиця» Валерієм Нефедовим у 1998 році, піднятий у серпні 1999 року. В даний час повністю відреставрований та готовий до експонування.
Являє собою парусне-гребне судно з малою осадкою довжиною 17 м, шириною 3,6 м. Перші креслення човна виготовив майстер Андрій Алатчанін наприкінці 1736 року. Човен поєднував в собі пропорції, розміри, а також артилерійське спорядження запорозьких козаків з технологічними прийомами побудови корпусу, властивими для галерного будівництва. Ближчими родичами козацьких човнів були кайки, що будувались для Азовської флотилії адмірала Бредаля. Судна несли одну щоглу, могли ходити також за допомогою весел. Спорядження складалось з чотирьох фальконетів, розташованих на носі і на кормі човна. Екіпаж човна нараховував до 50 осіб, включаючи канонірів та мушкетерів.
Бригантина «російського типу»
Знайдена співробітником Національного заповідника «Хортиця» Валерієм Нефедовим у 2004 році. У проекті з підняття судна безпосередню участь брав відомий музикант Андрій Макаревич.
Бригантина - флагманський корабель. Походить від італійської бригантини, що з’явились на Балтійському флоті на початку ХVIII століття. Англійський посланець Уітворт характеризує її як італійську півгалеру. На відміну від італійських, перші російські бригантини були значно коротшими (довжиною 15,8 м) та ширшими (шириною 4,26 м), що загалом було характерно для кораблів петровського флоту. До них додавалось 10-12 весел. Судна мали одну щоглу, парусне спорядження включало грот (або гафель), тобто прямий парус, найнижчий на другій щоглі від носа, клівер (косий парус трикутної форми, що ставиться попереду фок - щогли) та фор-стеньга (продовження верхньої кінцівки судової щогли) - стаксель (косий парус трикутної форми, що ставиться попереду щогли) . Озброєння: 4-6 невеликих корабельних гармати.
У створенні такого типу кораблів, на думку фахівців, брав участь Московський цар Петро I. У даний час судно законсервоване, у майбутньому чекає на реставрацію.
Байдак
Знайдений гідроархеологами заповідника у 2010 році на березі річки Десна у Чернігівській області. Датується кінцем XIX століття, але зберігає в собі традиції суднобудування першої половини XVIII століття.
Загалом Байдаки - це невеликі човни з пласким дном для перевезення людей, вантажу, риби тощо. Широко розповсюджені на Дніпрі. Розміри: довжина - близько 32 - 53м, ширина - 4,26 - 8,52м. Вантажність – до 15 тисяч пудів (240тонн). Могли мати одну щоглу й нести прямий парус.
Дубель-шлюпка
Човен створений за типом будування традиційного козацького човна, що мав назву «запорозький дуб». Складений з частин двох однотипових суден, що були знайдені відповідно у 1970-му та 1999 роках. В даний момент повністю відреставрований та готовий до експонування.
Крім великих експонатів реставраційний музей має невеликі, але варті уваги артефакти: довбанка та човен із пласким дном із річки Десна, декілька десятків якорів брандвахти, що захищала суднобудівну верф на Хортиці у 30-х роках XVIII сторіччя,а також два якорі Візантійського періоду(IX-X століття) з Криму.
Загалом Хортицька гідроархеологія має понад тридцятирічну історію. На її рахунку безліч знайдених артефактів, чимало фахівців працюють над дослідженням глибин річки Дніпро та інших водних артерії України. Цей величезний скарб необхідно зберегти та примножити. Тому одним із головних завдань установи є зведення Музею дніпровського судноплавства та суднобудівництва у центральній частині острова.
The future museum of navigation
In the southern part of the Island of Khortytsya there’s a restoration hangar for over 15 years. The boats and artifacts raised from the bottom of the Dnieper River by hydroarheologists of National Reserve are stored there.
The majority of findings are associated with the era of the Russian-Turkish war of 1735-39, in which directly Cossacks participated and were led by Ivan Malashevych - the commander of Cossack camp. During this period there was a maritime shipyard at the Island of Khortytsya and Island of Baida and the tract Vyrva, and in the waters of the Dnieper River the Dnieper flotilla was formed, consisting of 400 ships of various types. Because of the severe winter of 1738 and the plague there’s a lack of control over the flotilla, which led to the fact that many of the ships sank.
The most important findings of the Zaporizhzhia hydroarheologists:
Cossack boat of the XVIII century ("Chaika")
The Boat was found in 1998 by Valerii Nefiodov - an employee of National Reserve “Khortytsya”. And in August 1999 it was lifted up. Currently the Boat is completely renovated and ready for exposure.
The Boat is a sailing-rowing boat with low draft of 17 m length, and of 3.6 m. width. The first drawing of the Boat was made by the master Andrii Alatchanin at the end of 1736. The boat combined in itself proportions, dimensions and artillery equipment of Zaporizhzhia Cossacks implementing technological methods of construction of marine hull, which were used for galley construction."Chaika" were the closest relatives of Cossack boats and were built for the Azov Flotilla of Admiral Bredal. The boats had a mast and could sail using oars. The equipment consisted of four falconets located at the fore and in the stern of the boat. The crew of the Boat consisted of 50 men including the gunners and musketeers.
"Russian-type" Brigantine
It was found in 2004 by Valerii Nefiodov - an employee of National Reserve “Khortytsya”. A famous musician Andrii Makarevych took an active part in the project of lifting up Brigantine.
Brigantine - is the flagship. It originates from the Italian brigantine, which appeared in the Baltic Fleet in the early ХVIII century. The British envoy Uitvort described it as Italian halvgalley. Unlike the Italian, the first Russian brigantine was significantly shorter (length 15.8 m) and wider (width 4.26 m), and it was typical for Peter Fleet ships. They also had 10-12 oars. Ships had one mast, sailing equipment included a grotto (or hafel), that was a direct sail, the lowest on the second leader of the fore, jib (oblique sail of a triangular shape that is put in front of the fore - mast) and odds-mast (a continuation of the upper limb ship mast) - staysail (oblique triangular sail that is put in front of the mast). Armament: 4-6 small naval guns.
According to experts the Moscow Tsar Peter I participated in creating f those types of ship. The ship is laid up nowadays, awaiting future restoration.
Baydak
It was found by hydroarcheologists of the reserve archaeologists in 2010 near the Desna River in Chernigov region. It dates to the late XIX century, but keeps the tradition of shipbuilding of the first half of the XVIII century.
In general Baydak – is a small boat with a flat bottom for the transport of persons, goods, fish, etc. They were widely used on the Dnieper River. Dimensions: length - about 32 - 53m, width - 4,26 - 8,52m.; useful load - up to 15,000 pounds (240tonn). They could have one mast and sail directly.
Dubel-boat
The boat was created according tothe type of building of a traditional Cossack boat, which was called "Cossack oak". It’s composed of two parts of one-type vessels which were found respectively in 1970 and 1999. At the moment, it is completely renovated and ready for exposure.
Besides large exhibits the restoration hangar has small but noteworthy artifacts: a dugout and a boat with a flat bottom of the Desna River, dozens of anchors of a guardship, which defended the shipyard on the Island of Khortytsya in the 30’s of the XVIII century, and two anchors of Byzantine period (IX -X century) from the Crimea.
In general Khortytsya hydroarheology counts over two decades of history. It has many artifacts; many experts are working to study the depths of the Dnieper River and other waterways of Ukraine. This huge treasure must be preserved and multiplied. Therefore, one of the main objectives of the institution is the construction of the Museum of the Dnieper navigation and shipbuilding in the central part of the Island.
Вы не авторизованы.
Реквизиты фонда: ЗОБФ "ФОНД ДОБРИХ СПРАВ" р/с 26009055716826 код ЭДРПОУ 38191384 МФО 313399 ЗАП.РУ ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" Призначення платежу: благодійний внесок |